Jak se stravovat při práci z domova

pracezdomova.jpg

Pracovat doma je hell...

Píše se rok 2020 a místo toho, abychom se otočili v kanceláři na kolegu, tak mu o pomoc musíme zavolat z domova, kde probíhá náš home office. Nebudu lhát, tento režim není jednoduchý. Štve nás to, jak se ochladilo, nechce se nám tolik sportovat a máme větší chutě k jídlu. Jak se udržet daleko od lednice, neprokrastinovat a zvednout se a jít si za svym cílem?

Mám pro vás jednoduchý návod mých 4 pilířů:

1. Nastavte si harmonogram


Mě pomáhá jasná představa a následné odfajfkování. Sestavila jsem si svůj režim (Po-Ne) z několika pilířů a to stravy, pohybu a antistresových technik. Nastavila jsem si minimum, které vždy zvládnu a pokud toho udělám více, můžu se jen chválit. Nechci, aby ve mě přehnané cíle vyvolaly další stres. Toho už tak máme hodně.

Zkuste si odpovědět na pár otázek:

  • Jaký je můj cíl na podzim?
  • Je pro mne tento cíl reálný?
  • Co pro to musím udělat?
  • Jaké překážky se můžou objevit?
  • Co mi škodí při práci z domova?
  • V čem je práce z domova výhodnější?
  • Jak bude vypadat můj každodenní režim? (v kolik vstávám, kdy sportuji, kolikrát jím, co jím, kdy si vařím, jak uvolňuji stres...)

2. Strava


Mějte doma převahu zdravých potravin. Nakupte méně lákadel, protože při home office se člověk jednoduše neudrží. O svém zdravém jídelníčku tedy rozhodujete v supermarketu. A protože se teď ochladilo, tak nakupte potraviny, které vás zahřejí.

Které potraviny vás zahřejí?

Mezi zahřívající potraviny řadím ty, u kterých převažuje mužská energie Jang. Jejich konzumací pomáháme tělu, aby se prohřálo. Z toho vyplývá, že bychom je do našeho jídelníčku měli zařadit hlavně podzimních a zimních dnech, kdy potřebujeme tělo posílit, aby se vypořádalo se sychravým počasím. Dále jsou vhodné pro zimomřivé lidi, kteří mají často studené ruce a nohy. Zvýšenou pozornost by jim měly věnovat ženy, které si chtějí udržet zdravou váhu. Pokud ženy volí cestu pouze zeleninových či ovocných salátů, které možná obsahují méně kalorií, tělu bude zima a bude se snažit zahřát za každou cenu a to právě i ukládáním tuků. Vhodnější technologická úprava zeleniny na podzim je vaření, dušení, pečení a grilování.

Do skupiny zahřívacích potravin patří:

  • tepelně zpracovaná zelenina
  • polévky
  • kozí mléko a sýry
  • tmavé maso, vejce
  • chilli, kari, skořice, zázvor, oregano, bazalka, rozmarýn, tymián, hřebíček, pepř, hořčice
  • cibule, pórek, křen, česnek

Jezte jen když máte hlad. Pokud se nudíte, tak běžte ven na 10 minut na čerstvý vzduch. Pokud opravdu celý den sedíte, tak jezte pouze 3 x za den a hlídejte si dostatek tekutin pomocí teplých bylinných čajů ve džbánku na stole. Nepodceňujte přípravu jídel. O víkendu si popřemýšlejte nad seznamem potravin, nakupte si a předvařte si pár obědů dopředu. Nedostanete se tím do smyčky JÁ NESTÍHÁM a nemá to cenu. Věřte, že má. Místo toho, aby vám rostlo břicho ze sezení, tak si zlepšíte vaší imunitu, bude se vám lépe pracovat, nebudete unavení, udržíte si vaší optimální váhu nebo zhubnete než přijdou Vánoce.

3. Pohyb

Zahřát vás může i pohybová aktivita. Pohybujte se ráno. 100 % stojím za tím, že mě ráno pohyb pomáhá k tomu být dobře naladěná i když pracuji z domova, soustředěná, kreativní a hlavně mám méně chutí. Může se jednat o procházku, cvičení jógy, tabatu, která pořádně nakopne nebo cokoliv máte rádi. Hlavně se hýbat. Vyjít z bytu ráno a i kdyby se mělo jednat pouze o 20 minut. Po pohybové aktivitě se ráda otužuji, protože se tím rychleji aklimatizuji v chladných dnech a 100 % se tím probudím.


4. Antistresové cvičení


Pravidelně zařazuji tento zátěžový cvik, který mi uvolňuje hlavu ve smyslu, že se mé starosti zdají snesitelnější a má mysl potom klidnější.

Tento cvik je založen na kumulaci napětí, zadržení dechu a následné povolení s výdechem. Pomocí cvičení, ve kterém opakovaně napínáte a uvolňujete jednotlivé svaly ve vašem těle, se skvěle odreagujete. V napětí však nezůstávejte nikdy déle než 10 vteřin.

Vyzkoušejte v místnosti, kde jste sami a máte na své cvičení klid.
1. ruka proti ruce – nadechnu se, zadržím dech, tlačím dlaně proti sobě, s výdechem uvolním nahromaděnou energii
2. ruka zakleslá v ruce – nadechnu se, zadržím dech, tlačím dlaně od sebe, s výdechem uvolním nahromaděnou energii
3. napětí do nohou, zadržení dechu, a uvolnění napětí s výdechem
4. noha – fajfka + ruka v pěst – napětí do poloviny těla, zadržím dech a uvolním s výdechem
5. ruce za hlavou – tlačíme proti hlavě, zadržíme dech, s výdechem povolíme napětí
6. ruce před hlavou – tlačíme proti hlavě, zadržíme dech, s výdechem povolíme napětí
7. opřít se rukama o zeď – a tlačíme proti zdi, kolik máme síly, tolik jí dáme do opření
8. nadechnu se a zadržím dech a stáhnu veškeré svaly v mém těle. Při výdechu se soustředím na "výdech" všech starostí. Odcházejí i s napětím. Prodýchám uvolněné tělo a přijímám novou pozitivní energii.

Závěrem chci říci, že je v říjnu potřeba tělu dát čas na aklimatizaci. Navyčítat si lenost, ale pokusit se nastavit režim jinak, než v letních měsících.

Dejte mi vědět, co pomáhá vám. Kristýna

#hrapodlekristyny #hubnutijinak #intuitivnistravovani

comments powered by Disqus
Používáme cookies.